Alle sanser skal have en positiv oplevelse af sted og mening

Vores hjem og vores indretning skal give alle sanser en positiv oplevelse af sted og mening.

Jeg har tidligere skrevet et blogopslag om “hjemmet” og indretningen af dit hjem. Det kan du læse her https://vonfritz.dk/blogs/news/at-vaere-hjemme. Jeg vil denne gang fortsætte lidt i den samme tråd eller rettere flyve lidt højere op i helikopteren.

Arkitektur, indretning og interiør har mange af de samme udfordringer og muligheder. De kan både understøtte hinanden og de kan afbalancere hinanden.

Modernismen og funktionalismen. 

Vi ser i Danmark mange nye udstykninger, hvor nye huse skyder op som firkanter med hjælp fra armeret betonelementer. Modernismens kendetegn er netop de rene former, lige linjer og flade tage. Bygningerne er formet som kasser, og ofte er der store glasfacader. Husene har funktionelle firkantet rum. Den minimalistiske og funktionelle arkitektur har gode kår i Danmark og det gælder ofte også i indretningen.

Særligt modernismen og funktionalismens arkitektur er blevet kritiseret for, at give afkald på sammenhængen til det sted og de omgivelser bygningerne opføres i og de er ligeledes blevet kritiseret for at ”glemme” afgørende sanser.

Jørgen Utzon, som de fleste af os beundrer for operahuset i Sidney gjorde netop op med dele af denne funktionalistiske modernisme dvs. han tilførte den en organisk dimension. Jørn Utzons hus på Mallorca står som en naturlig del af landskabet. Det er bygget i de forhåndenværende materialer (den lokale sandsten, og inspireret af stedets byggeskik, men i en moderne videredigtning.) Utzons berømte operahus er ligeledes opført ud fra en organisk tanke, der betyder at konstruktionen tager højde for stedet og placeringen. Selvom Utzon naturligvis videreførte dele af modernismen, så giver han konstruktionen en klar meningsfuldhed ift, stedet og springer nogen af modernismens rammer.    

Samme organiske kobling til modernismen genfindes i danske møbelklassikere som Wegner og Børge Mogensen. Formen på møblerne skulle tilpasses menneskekroppen og ikke tilpasses maskinen. Materialerne er ikke stål og glas, men varme nordiske organiske materialer såsom træ, læder, flet og uld. Flere af mine ”byFritz” produkter til hjemmet er netop designet i læder fx de store læderpuder du kan finde på hjemmesiden. Jeg forestiller mig, at disse håndlavet læderpuder kan bidrage til en varm stilren afbalancerethed i mange af de nye danske hjem.  

 

Mere kritiske iagttagere af den modernistiske og funktionelle arkitektur siger, at de modernistiske bygninger “er skabt for øjet og intellektet, men har efterladt legemet og de andre sanser hjemløse.” Denne kritik af modernismens arkitektur udspringer af en filosofisk retning, der betegnes fænomologi. Fænomologi interesserer sig i denne sammenhæng for, hvorledes vi mennesker oplever og reagerer på arkitektur, indretning osv. Det handler om, at alle vores sanser skal stimuleres og samle sig til en rar og god oplevelse. Det skal give mening. 

Måden, at give mening kunne være, at invitere verden udenfor indenfor og din indre verden ud i rummet.

- Det kunne være årstidernes skiften, der skaber små farvejusteringer i dine tekstiler såsom puder, viskestykker, dug eller sengelinned. (Naturen indenfor)

- Det kunne være verdens store fokus på social- og miljømæssig bæredygtighed i form af produkter i organiske og økologiske materialer og det kunne være produkter med en social bæredygtig historie. (Værdier)

- Det kunne være interiør, der fortæller hvem du er, dine værdier og din historie. (Autencitet)   

- Det kunne være muslingeskallerne og strandstenene i sommerhuset. (Stedet)

- Det kunne være, at skabe små oaser/"rum" i rummet. (Tryghed)   

Jeg er særdeles begejstret for meget dansk arkitektur (mange af de nye firkanter indholder organiske elementer) og dansk indretning, men jeg er også meget bevidst om både det organiske element og sansernes behov for et hjem. Jeg kan godt lide nyskabelser, men er optaget af, at tingene giver mening for de mennesker, der færdes i og omkring hjemmet. Utzon og de danske møbelklassikere har for mig fat i noget afgørende med deres organiske videredigtning af modernismen og fænomologien har en vigtig pointe i, at vores hjem og vores indretning skal give alle sanser en positiv oplevelse af sted og mening. Netop denne vekselvirkning er drivkraften i min designproces. 

Knus, 

Tina

Indsend en kommentar

Bemærk, at kommentarer skal godkendes, før de bliver offentliggjort